هدف و موفقیت

مقاله و تحقیق در مورد هدف و موفقیت

هدف و موفقیت

مقاله و تحقیق در مورد هدف و موفقیت

مقاله بهزیستی روانشناختی

بهزیستی روانشناختی

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی براساس راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی انجام شد.
ابزار پژوهش مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن بودند.
نتایج تحلیل رگرسیون بیان کننده پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی از روی راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی بود.
مفهوم بهزیستی روان شناختی حاکی از یک ساختار چندبعدی شامل نگرش‌های زندگی است و برای بررسی این که آیا شخص از پتانسیل، اهداف، کیفیت روابط با دیگران و آن چه درباره زندگیش احساس می‌کند، آگاه است یا خیر، طراحی شده است.
هدف از پژوهش حاضر بررسی متغیرهای سرمایه‌روان شناختی، سرمایه‌اجتماعی، سخت رویی روان شناختی و هوش معنوی به عنوان عوامل پیش بین بهزیستی روان شناختی می‌باشد.
منظور از بهزیستی در روان‌شناسی مثبت‌گرا افزایش میزان شکوفایی در زندگی خود و دیگران است.
بهزیستی روان‌شناختی اشاره به حسی از سلامتی دارد که آگاهی کامل از تمامیت و یکپارچگی در تمام جنبه‌های فرد را شامل می‌شود [۴]. بهزیستی روان‌شناختی هم مولفه‌های عاطفی و هم مولفه‌های شناختی دراد.
افراد با احساس بهزیستی زیاد، بهطور عمده‌ای هیجانات مثبت را تجربه می‌کنند و از حوادث و وقایع پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند؛ در حالی‌که افراد با احساس بهزیستی کم، حوادث و موقعیت‌های زندگی‌شان را نامطلوب ارزیابی می‌کنند و بیشتر هیجانات منفی را تجربه می‌کنند [۵]. بهزیستی روان‌شناختی بر کنترل بیماری‌ها و واکنش‌پذیری افراد در مقابل مشکلات کمک می‌کند.
بنابراین سالمندانی که در آنان بهزیستی روان‌شناختی ارتقا پیدا کند، جو سالمی را برای رشد و پرورش خود تامین می‌کنند تا در آن جو، به رشد و استقلال برسند.
کارل ریف شش مولفه برای بهزیستی روان‌شناختی توضیح داده است که شامل خودپذیری، ارتباط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد شخصی می‌شود.

منبع : مقاله بهزیستی روانشناختی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.