هدف و موفقیت

مقاله و تحقیق در مورد هدف و موفقیت

هدف و موفقیت

مقاله و تحقیق در مورد هدف و موفقیت

مکتب رئالیسم

مکتب رئالیسم

واقع گرایی یا ریالیسم، یک مکتب فلسفی است که مدعی است بین علم و معلوم قابلیت تطابق وجود دارد؛ یعنی علم می‌تواند جهان را چنان که واقعا هست توصیف کند.
هدف علم نزد واقعگرایان توصیف صادق و درست چگونگی اقعیت جهان است.
امنیت ملی و بقای دولت, نقش مرکزی را در رهیافت واقع گرایی ایفا می‌کنند؛ این ارزش‏‌ها هستند که آموزه و سیاست خارجی واقع گرایانه را شکل می‌دهند .
اندیشه‏‌‌های واقع گرایانه، تاریخی طولانی دارد.
از زمان وی تاکنون فیلسوفان واقع گرا هر کدام تفکرات متفاوت داشته‏‌اند و هر چه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم، بر گستره‏ی تفکرات ریالیستی افزوده می‌شود.
عمده‌ترین معیار برای تمایز ریالیست از ایده آلیست، پذیرش جهان مادی و طبیعی به عنوان یک واقعیت غیر قابل کتمان است و اینکه دانش‏‌ها و ارزش ها، مستقل از ذهن انسان وجود دارند.
با این حال، برخی از متفکران ریالیست علاوه بر عالم مادی به عالم غیرمادی نیز باور دارند.
از اینرو برخی از اندیشمندان، ریالیست‏‌ها را به واقع گرایان علمی یا طبیعی و عقلانی یا قدیمی تقسیم کرده‏‌اند( شفیلد، هری؛ مترجم سرمد، غلامعلی، ١۳۷۵) هدف ما در این مقاله بررسی مکتب ریالیسم و تاثیر آن بر تعلیم و تربیت است تا با بررسی دیدگاه دانشمندان این مکتب و استفاده از اندیشه‏‌‌های مثبت آن در جهت کیفیت بخشی در مسایل یادگیری گام برداریم.
ریالیسم، مکتبی ادبی – هنری است که در اواسط قرن نوزدهم میلادی یعنی در فاصله سال‌های ١۸۵۰ – ١۸۸۰ در اروپا و آمریکا رواج یافت.
این مکتب عکس العملی بود در مقابل مکتب رمانتیک. رمانتیک مکتبی درون گرا و ذهنی بود که برای فرار از واقعیت اکنون، به دنیای گذشته پناه می‌برد که البته این دنیای ساختگی غالبا مبنای واقعی نداشت، اما ریالیسم مکتبی عینی و بیرونی بود که بر بیان واقعیت‌های جامعه تاکید بسیار داشت و معتقد بود که آثار متکلفانه و دیرفهم مکتب‌های رمانتی‌سیسم و کلاسیسیم راه به جایی نمی‌برد و برای نشان دادن تصویر درستی از جامعه باید زبانی بی پیرایه و ساده را برگزید.
[١] پایه‌گذاران اصلی ریالیسم در فرانسه نویسندگان و شاعران کم شهرتی بودند که بهطور صریح با مکتب رمانتیسیم مقابله می‌کردند.
ازجمله این افراد می‌توان به شامفلوری، مورژه و دورانتی اشاره کرد.
نخستین عرصه‌ای که ریالیسم توانست در آن خودی نشان بدهد، هنر نقاشی بود و گوستاو کوربه( ١۸١۹ – ١۸۷۷ م) یکی از پیشگامان آن محسوب می‌شود.

منبع :مقاله مکتب رئالیسم

مقاله بهزیستی روانشناختی

بهزیستی روانشناختی

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی براساس راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی انجام شد.
ابزار پژوهش مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن بودند.
نتایج تحلیل رگرسیون بیان کننده پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی از روی راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی بود.
مفهوم بهزیستی روان شناختی حاکی از یک ساختار چندبعدی شامل نگرش‌های زندگی است و برای بررسی این که آیا شخص از پتانسیل، اهداف، کیفیت روابط با دیگران و آن چه درباره زندگیش احساس می‌کند، آگاه است یا خیر، طراحی شده است.
هدف از پژوهش حاضر بررسی متغیرهای سرمایه‌روان شناختی، سرمایه‌اجتماعی، سخت رویی روان شناختی و هوش معنوی به عنوان عوامل پیش بین بهزیستی روان شناختی می‌باشد.
منظور از بهزیستی در روان‌شناسی مثبت‌گرا افزایش میزان شکوفایی در زندگی خود و دیگران است.
بهزیستی روان‌شناختی اشاره به حسی از سلامتی دارد که آگاهی کامل از تمامیت و یکپارچگی در تمام جنبه‌های فرد را شامل می‌شود [۴]. بهزیستی روان‌شناختی هم مولفه‌های عاطفی و هم مولفه‌های شناختی دراد.
افراد با احساس بهزیستی زیاد، بهطور عمده‌ای هیجانات مثبت را تجربه می‌کنند و از حوادث و وقایع پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند؛ در حالی‌که افراد با احساس بهزیستی کم، حوادث و موقعیت‌های زندگی‌شان را نامطلوب ارزیابی می‌کنند و بیشتر هیجانات منفی را تجربه می‌کنند [۵]. بهزیستی روان‌شناختی بر کنترل بیماری‌ها و واکنش‌پذیری افراد در مقابل مشکلات کمک می‌کند.
بنابراین سالمندانی که در آنان بهزیستی روان‌شناختی ارتقا پیدا کند، جو سالمی را برای رشد و پرورش خود تامین می‌کنند تا در آن جو، به رشد و استقلال برسند.
کارل ریف شش مولفه برای بهزیستی روان‌شناختی توضیح داده است که شامل خودپذیری، ارتباط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد شخصی می‌شود.

منبع : مقاله بهزیستی روانشناختی

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی

در آغاز کافی بود که کارفرما و کارگر با همدیگر به توافق برسند، اما همراه با توسعه دانش و تغییر ترکیب نیروی کار، گسترش شهرنشینی و به تبع آن‏‌ها پدیدار شدن توقعات جدید در کارکنان ضرورت شناخت نیازهای نیروی کار و تاثیر آن بر کارکردهای سازمان و همچنین تطبیق آن نیارها با اهداف سازمان ضرورت یافت.
وجود متغیرهایی چون تجمع‏‌‌های صنفی کارگری و نقش دولتها در تعیین سیاستهای اقتصادی و خودکفایی ملل، وجود برنامه‌‌هایی که در سطح بین اللملل، هم نیاز جامعه ملل و هم نیاز کشورها و هم نیاز سازمان و هم افراد را برآورده سازد، افزایش سطوح آموزش، افراد جامعه، تنوع تخصص‏‌ها و پیچیدگی سازمانها و فناوری موجب اهمیت بخشیدن به مدیریت منابع انسانی و کارکنان شد.
مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاست‌ها، اقدامات و سیستم‌هایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
مدیریت منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد انگیزش و دست‌یابی به تعهد منابع کلیدی سازمان؛ یعنی افرادی که در آن یا برای آن کار می‌کنند.
مدیریت منابع انسانی فرایندی شامل چهار وظیفه جذب، توسعه، ایجاد انگیزش و نگهداشت منابع انسانی است.
مدیریت منابع انسان یعنی مدیریت کارکنان سازمان.
مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.

منبع : مقاله  مدیریت منابع انسانی

مهارت های زندگی

مهارت‏‌‌های زندگی و توانایی استفاده از آن به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت شناخته می‌شود.
به همین دلیل این مسیله مهم درسال‏‌‌های اخیر به یکی از اجزای ضروری در آموزش کلاس درس، زندگی و اجتماع تبدیل شده است.
روش استفاده شده در این مقاله، توصیفی_ تحلیلی است که به همین منظور در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و مطالعه اسنادی استفاده شده و با توجه به هدف پژوهش و پاسخ گویی به سوالات، به تلخیص و دسته بندی اطلاعات پرداخته شده است.
اهمیت و ضرورت آموزش مهارت‏‌‌های زندگی در این مقطع به این دلیل بوده که اگر این آموزش‏‌ها) مهارت‏‌‌های زندگی( از سنین نخستین آغاز نشود، با شکل گیری شخصیت در سال‏‌‌های بعد، میزان اثربخشی و نفوذ آموزش کم شده و تاثیری که این مقطع سنی برای شکل گیری مهارت‏‌‌های زندگی در کودکان دارد، در سال‏‌‌های بعد کمرنگ‌تر خواهد شد و در این بین افرادی که شیوه‏‌‌های صحیحرفتار اجتماعی را فرا نگرفته‏‌اند و مهارت‏‌‌های لازم در جهت تطبیق خود با خانواده و جامعه را نیاموخته‏‌اند با آسیب‏‌‌های جدی و متعدد شخصیتی روبرو خواهند شد.
وقتی این مهارت‏‌ها را کسب کردیم، می‌توانیم در ایجاد ارتباط با دیگران بهطور شایسته و سازگارانه عمل کرده و در انجام وظیفه موفق باشیم و بدون توسل به اعمالی که به خودمان یا دیگران صدمه می‌زند و بدون انجام رفتار نادرست، مشکلات را حل کنیم.
در فرایند تصمیم گیری برای برنامه ریزی درسی یا طرح ریزی آموزشی، نیاز سنجی از گامهای اولیه است.
در این راستا، تعیین گستره مهارتهای زندگی در بعد بین الملل، و نیاز سنجی از دانش آموزان، مورد توجه قرار گرفته است.
روش تحقیق مورد استفاده تحلیلی- استنتاجی و نیاز سنجی به صورت پیمایش بوده، و علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای از پرسشنامه محقق ساخته نیز در مرحله نیاز سنجی، استفاده شده است.
برای تحلیل داده‏‌‌های به دست آمده از نیاز سنجی از تکنیک سلسله مراتبی( AHP) استفاده شده است.
جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشور بوده‏‌اند که از آنها ۶۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند.
نتایج تحقیق در پاسخ به دو سوال پژوهشی تشریح شده است و در پایان نتیجه گیری شده که عمده‌ترین اولویتهای دانش آموزان مقطع راهنمایی، مهارتهای زندگی خاص توانایی‏‌‌های روانی- اجتماعی، اداره زندگی، شهروندی مسیولانه، بهداشت و سلامتی جسمی و روانی بوده است.
لذا می‌باید در تصمیم گیری نسبت به عناصر برنامه درسی، مهارتهای زندگی مورد توجه قرار گیرند.

منبع : مقاله مهارت های زندگی

وجدان کاری

وجدان کاری

هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان وجدان کاری کارکنان ادارات دولتی شهر تهران و یاسوج و مطالعه عوامل سازمانی مؤثر بر آن است. مطالعه حاضر با استناد به نظریه­های پارسونز، دورکیم، کوهن، مازلو و هومنز و با هدف پاسخگویی به این­که میزان وجدان کاری در بین کارکنان ادارات دولتی مورد نظر (استانداری، فرمانداری و شهرداری) در چه حدی است و عوامل مؤثر بر این مقوله کدامند؟ انجام گرفته است. چندی است اصطلاح (وجدان کاری) به فرهنگ اداری کشور راه یافته و مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته است اما تا به حال گام های اساسی در جهت شناسایی و اعمال حاکمیت وجدان کاری در جامعه برداشته نشده است. چندی است اصطلاح «وجدان کاری» به فرهنگ اداری کشور راه یافته و مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته است اما تا به حال گام های اساسی در جهت شناسایی و اعمال حاکمیت وجدان کاری در جامعه برداشته نشده است.

وجدان کاری

سازمان‌ها و مؤسسات برای افزایش بهر‌ه‌وری عملکرد، رضایت شغلی، تعهد کاری، انگیزش شغلی، وجدان کاری، و برعکس، کاهش بی‌انگیزگی، افسردگی شغلی، غیبت از کار، ترک کار و اخراج کارکنان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا کارکنان خود را برای انجام بهتر وظایف و مسئولیت‌‌ها در سطحی رضایت‌بخش نگه دارند. به اعتقاد بنت و دورکین1 (2000)، الیزور و کالوسکی2 (2001)؛ لمونز و جونز3 (2001)؛ سینگ، گوپتا و ونوگوپال4 (2008) توجه به وجدان کاری در هر سازمان باید اولویت آن سازمان باشد و انجام مطالعه پیرامون وجدان کاری یک ضرورت است، زیرا هم عوامل فردی و هم سیستم اجتماعی یک سازمان در تعامل با یکدیگر، بر وجدان کاری مؤثرند.

منبع : مقاله وجدان کاری